برای دریافت سیگنالهای باندهای UHF , VHF , FM باید از آنتن های مختص به هر باند استفاده کرد. برای انتخاب یک آنتن مناسب باید به دو فاکتور مهم توجه کرد :

  • باند آنتن Band
  • بهره آنتن Gain

برای انتخاب یک آنتن با باند مناسب باید بررسی کنید و مطمئن شوید که فرستنده منطقه مورد نظر شما سیگنالهای شبکه های مورد نیازتان را بر روی کدام یک از باندهای UHF , VHF , FM ارسال میکند. به عنوان مثال در شهر تهران شبکه های تلویزیونی یک، دو، سه، چهار، تهران و شبکه خبر بر روی باند UHF ارسال میشوند و شما برای دریافت تمام این شبکه ها فقط به یک آنتن UHF نیاز دارید در حالی که در خیلی از شهرستانها شبکه های یک و دو بر روی باند VHF و شبکه های سه، چهار، استانی و خبر بر روی باند UHF ارسال میشوند لذا برای دریافت تمام این شبکه ها به آنتن UHF و VHF نیازمندید. در صورتی که شما برای دریافت شبکه های تلویزیونی مورد نظر خود به آنتن UHF وVHF نیاز دارید دو گزینه پیش رو دارید، استفاده از دو آنتن مجزا که یکی مخصوص باند UHF و دیگری مخصوص باندVHF است و میتوان زاویه هر کدام از آنها را بصورت جداگانه تنظیم کرد و یا اینکه از آنتن هایی استفاده نمایید که اصطلاحا آنتن های دو قلو نامیده میشوند و به تنهایی برای دریافت سیگنالهای بانهای UHF و VHF مورد استفاده قرار میگیرند. در این نوع آنتن ها بخشی از آنتن سیگنالهای باند VHF و بخشی دیگر از آن سیگنالهای باند UHF را دریافت میکند. استفاده از اینگونه آنتن ها برای مناطقی که سیگنالهای باندهای UHF و VHF در دو جهت مختلف ارسال میشوند و یا مناطقی که از ایستگاههای فرستنده دور هستند و یا سیگنالها ضعیف هستند مناسب نمیباشد. در مناطقی که سیگنالهای UHF و VHF در دو جهت مختلف ارسال میشوند اگر از آنتن های دو قلو استفاده نمایید امکان تنظیم دقیق زاویه برای دریافت سیگنالهای UHF و VHF را ندارید و اگر زاویه دریافت سیگنالهای این دو باند از هم فاصله زیادی داشته باشند تصویر دریافتی شما مطلوب نخواهد بود. از طرف دیگر با توجه به اینکه اینگونه از آنتن ها دارای قدرت بهره بالایی نیستند برای مناطقی که از ایستگاههای فرستنده دور میباشند و یا سیگنالها ضعیف هستند مناسب نمیباشند. در حالت کلی در سیستمهای آنتن مرکزی آنالوگ حرفه ای استفاده از اینگونه آنتن ها مجاز نیست. برای دریافت سیگنال FM بهتر است از آنتن جداگانه FM استفاده گردد .

بهره آنتن Gain یک مساله مهم است و یک آنتن با بهره مناسب باید حداقل سیگنال صفر دی بی را برای ورودی آمپلی فایرAmplifier مهیا نماید. در محل های با سیگنال ضعیف باید از آنتن با بهره و اندازه بزرگتر استفاده کرد . در صورتی که باز هم سیگنال مناسب به دست نیامد مجبوریم از پری آمپلی فایر استفاده کنیم . جهت آنتن نیز باید به دقت تنظیم شود . اگرآنتن خوب تنظیم شده باشد نسبت سیگنال هایی که با قسمت جلو آنتن دریافت می گردد به سیگنال هایی که با عقب آنتن دریافت می گردد بیشتر خواهد بود .تعیین دقیق سطح سیگنال برای طراحی صحیح سیستم مهم و اساسی است . لذا با استفاده از یک آنتن با بهره مشخص (در صورت امکان همان آنتنی که نصب خواهد شد) و یک تلویزیون رنگی قابل حمل و یک میدان سنج میتوان مقدار سیگنال را در محل نصب آنتن تعیین کرد. در محل هایی که سیگنال ضعیف است محل آنتن بسیار حساس است. ممکن است در یک محدوده ۱۵ متری تفاوت های فاحشی در مقدار سیگنال وجود داشته باشد. ارتفاع آنتن نیز در مقدار سیگنال موثر است ولی این مطلب را باید در نظر داشت که همیشه ارتفاع بالاتر باعث ایجاد سیگنال بیشتر نمی شود بلکه باید مناسب ترین ارتفاع را با آزمایش به دست آورد. میدان سنج نیز برای اندازه گیری سیگنال دریافت شده برای هر کانال به کار می رود این تست باید در چند جای سایت انجام گیرد و بهترین محل برای آنتن انتخاب گردد. در صورتی که آنتن به دقت انتخاب شود حتی می تواند بعضی تداخل ها را از بین ببرد. با استفاده از تلویزیون رنگی می توان کیفت سیگنال را در هر کانال مشخص کرد و در صورت وجود تداخل امواج اثر آن را روی تصویر مشاهده نمود .

در محل هایی که سیگنال خیلی ضعیف است ممکن است تقویت اولیه سیگنال لازم شود. پری آمپلی فایرها PreAmplifier به صورت UHF یا VHF و یا VHF / UHF ساخته شده اند بعضی از آن ها دارای مسدود کننده های موج FM هستند تا اگر دریافت FM باعث ایجاد نویز شود آن را بلوکه کنند. پری آمپلی فایر باید سطح سیگنال کافی برای آمپلی فایر را فراهم کند. هنگام استفاده از آمپلی فایرهای تک کانال هم ممکن است به یک پری آمپلی فایر نیاز شود تا سیگنال کافی برای عملکرد صحیح AGC فراهم گردد . مقدار نویز تولید شده توسط پری آمپلی فایر یا همان عدد نویز (noise figure ) نیز باید پایین باشد تا کیفیت سیگنال حفظ شود . تغذیه پری آمپلی فایر که در نزدیکترین فاصله از آنتن نصب شده است از طریق یک منبع تغذیه در داخل ساختمان نیز ممکن است و پس از کاهش دادن ولتاژ به مقدار لازم توسط خطوط سیگنال به پری آمپلی فایر اعمال می شود. توجه کنید بین منبع تغذیه و پری آمپلی فایر یک اسپلیتر معمولی قرار ندهید چون باعث اتصال کوتاه منبع تغذیه می گردد. از مبدل تطبیق امپدانس نیز نباید استفاده نمایید.


[list icon=”momizat-icon-bullhorn” ]کلیـک کـنید و به کـانال مجلـه در تلگــرام بپیـوندید[/list]