شبکه های Wi-Fi

چرا شبکه های بیسیم؟

شاید برای عده ای این سوال مطرح باشد که با وجود شبکه های کابلی که ظاهرن امنیت بیشتری هم دارند! اصلن چرا باید به شبکه های بیسیم فکر کرد؟ این سوال خوبی است که با هم به بررسی ابعاد آن می پردازیم.

کاهش هزینه ها:

شاید مدت ها قبل هزینه ی راه اندازی یک شبکه ی بیسیم زیاد بوده باشد اما این روز ها با پیشرفت قطعات مربوط به این نوع شبکه ها، دیگر چنین نیست. ضمن اینکه تصور کنید در یک محدوده ی ۴۰۰ متری بخواهید کابل کشی راه بیندازید! هزینه های مربوط به کابل، هزینه ی مربوط به Repeater و موارد دیگر زیاد خواهد شد.(اگر هم بیشتر نشود تقریبن برابر می شود که مزایای شبکه ی بیسیم آن را برتر می کند!)

ظاهری مناسب:

مسلمن کابل کشی های موجود در کافی نت ها و یا ISP ها را دیده اید. از هر گوشه های یک کابل در میاید و حال اگر طراح شبکه کمی حوصله داشته باشد، نهایتن کابل ها درون یک حفاظ قرار می دهد که کمتر به چشم بیایند! اما خب مسلمن شبکه های بیسیم دارای چنین مشکلاتی نیستند و شما می توانید ضمن حفظ زیبایی محیط از داشتن یک شبکه نیز لذت ببرید.

موقعیت جغرافیایی:

شاید مهمترین دلیل استفاده از شبکه های بیسیم و به طور خاص Wi-Fi نبودن امکان کابل کشی در بعضی از موقعیت ها باشد. مسلمن خیلی از مکان ها وجود دارند که کابل کشی شبکه در آنجا میسر نیست و یا با هزینه های بسیار بالا امکان خواهد داشت. در اینجاست که شبکه های بیسیم به داد ما میرسند!

با تمام این اوصاف، حال این سوال مطرح می شود که آیا شبکه های بیسیم هیچ گونه ایرادی ندارند؟

چرا که ندارند. چیزی در دنیا نیست که مشکل نداشته باشد! شاید مهمترین مشکل این شبکه ها برد آنها که در حدود ۳۰ تا ۴۰۰ متر است باشد. البته بماند که شبکه ی WiMax بردی معادل با چند ده کیلومتر (البته با هزینه ی وحشتناک) در اختیار می گذارد. مشکل بعدی وجود برخی از موانع بر سر راه این امواج است. موانعی مثل دیوار، درخت، آب و … که باعث می شوند در انتشار امواج اخلال به وجود بیاید.

تا اینجا یک زمینه ی مناسبی برای شروع بحث به وجود آمده است. در قسمت های بعد در مورد شبکه های Wi-Fi توضیحاتی می دهیم و اینکه اصلن این شبکه چیست، در چه محدوده فرکانسی کار می کند، چه استاندارد هایی دارد و … . پست بعد به دلیل وارد شدن به مبحث اصلی جالب تر خواهد بود.

[lightbox thumb=”http://mag.ipmcctv.com/wp-content/uploads/2016/05/channel-telegraaam.jpg” link=”https://telegram.me/ipmcctv”]