سیستم‌های نظارت تصویری حجم زیادی از تصاویر ویدئویی را تولید می‌کنند که بخش عمده این تصاویر هرگز دیده یا بررسی نمی‌شوند. در نتیجه، ممکن است بسیاری از حوادث یا رفتارهای نامتعارف دیده نشوند.

سیستم‌هایی که مجهز به ویدئوآنالیتیک هستند بطور اتوماتیک تصاویر را آنالیز می‌کنند و قادر به تمایز سوژه‌های متحرک هستند. فرآیند آنالیز معمولا توسط اپلیکیشن‌های مربوطه انجام می‌شود و دارای انواع مختلف است از تشخیص صدا و حرکت گرفته تا سیستم‌های پیچیده‌تر شامل تشخیص دستکاری دوربین، شمارش افراد و … است.

در این مقاله به کاربردها و مزایای ویدئوآنالیتیک و بصورت موردی به انواع راهکارهای ویدئوآنالیتیک اکسیس پرداخته شده است.

ویدئو آنالیتیک کاربردهای جانبی دیگری نیز می‌تواند داشته باشد، مثلا آنالیز رفتار مشتری و بهبود تجربه مشتری، و شمارش مشتریان در فروشگاه. در فرودگاه‌ها نیز با کمک ویدئو آنالیتیک می‌توان مدت زمان انتظار در صف را برای تحویل بار و گرفتن کارت پرواز اندازه‌گیری کرده و پرسنل فرودگاه شرایط را به گونه‌ای مدیریت کنند که مدت زمان انتظار مسافران به حداقل برسد.

ویدئوآنالتیک دارای مزایای زیادی است از جمله افزایش بازده پرسنل امنیتی، کاهش هزینه‌ها برای ذخیره‌سازی و سرورها و دسترسی سریع‌تر به تصاویر ذخیره شده.

ویدئو آنالیتیک تصاویر را بصورت اتوماتیک آنالیز و برچسب‌گذاری می‌کند، فعالیت‌های مشکوک را شناسایی و شروع به ضبط تصاویر می‌کند، هشدارها را فعال کرده و به اپراتورها اعلام می‌کند.

با کمک ویدئوآنالیتیک تعداد کمتری اپراتور قادر به نظارت بر بخش‌های گسترده‌ای هستند، و مجبور نیستند که برای مدت زمان طولانی به مانیتور خیره بمانند تا یک فعالیت مشکوک را بیابند. در عین حال، ویدئو آنالیتیک در صورت وقوع حوادثی نظیر حضور افراد در مناطق ممنوع، حرکت خودروها در مسیر اشتباه و دستکاری دوربین‌ها به اپراتور هشدار می‌دهد.

دو نوع معماری برای اجرای ویدئو آنالیتیک وجود دارد: متمرکز و گسترده. در معماری متمرکز، تصاویر ویدئویی و اطلاعات دیگر توسط دوربین‌ها و سنسورها جمع‌آوری و به یک سرور مرکزی ارسال می‌شوند. در معماری گسترده، انکدرها و دوربین‌های تحت شبکه مجهز به ویدئوآنالیتیک بوده و قادر به پردازش تصاویر هستند.

در سیستم‌های آنالوگ، تصاویر به یک دی‌وی‌آر ارسال شده و آنالیز می‌شدند. به این ترتیب حجم بالایی از اطلاعات بی‌مصرف نیز ذخیره می‌شدند و به سرورهای اضافی برای پردازش این حجم اطلاعات نیاز بود که باعث افزایش هزینه‌ها نیز می‌شد.

در روش گسترده، پردازش روی ویدئوی فشرده‌سازی نشده انجام می‌شود و نیازی به سرور اضافی نیست. به این ترتیب هزینه‌ها نیز کاهش می‌یابند.

برای کاربردهای خاصی مانند شمارش افراد یا تشخیص پلاک، که فقط اطلاعات لازم هستند نه تصاویر، آنالیز در دوربین منجر به کاهش بار شبکه و سرور می‌شود زیرا دوربین اطلاعات مورد نیاز را استخراج کرده و فقط همان اطلاعات را ارسال می‌کند.

ویدئو آنالیتیک اکسیس

راهکارهای ویدئوآنالیتیک اکسیس برای انواع کاربردها ارائه شده است که عبارتند از:

قابلیت تشخیص حرکت

s1

در این حالت دوربین به محض تشخیص حرکت، شروع به ضبط و ذخیره‌سازی می‌کند. این قابلیت در انواع شرایط نوری، فضای بیرون و محیط‌های داخلی از جمله راهروها، پارکینگ‌ها، فروشگاه‌ها و… کارآیی دارد. از این قابلیت عمدتا برای کاهش ذخیره‌سازی استفاده می‌شود. این قابلیت ممکن است در دوربین و یا در نرم‌افزار مدیریت تصویر باشد. این قابلیت مبنای ویدئوآنالیتیک‌های پیشرفته‌تر مانند شمارش افراد، طبقه‌بندی اشیاء و فنس مجازی است.

قابلیت مسیریابی خودکار

s2

این قابلیت بطور اتوماتیک اشیاء متحرک را شناسایی کرده، روی آن‌ها زوم و آن‌ها را پیگیری می‌کند. در صورتی که سوژه خاصی مد نظر نباشد، تعدادی اشیاء متحرک را برای تضمین اینکه هیچ حادثه‌ای نادیده نمی‌ماند، پیگیری می‌کند. با استفاده از فیلتر هشدارهای اشتباه نیز از تغییرات و حرکت‌های نامربوط مانند چراغ ماشین‌ها، حرکت شاخ و برگ درختان و حیوانات کوچک صرف نظر می‌شود.

این قابلیت مناسب نظارت بر موقعیت‌هایی با فعالیت کمتر مانند پارکینگ‌ها، موزه‌ها، نظارت بر مدارس، فروشگاه‌ها، و موقعیت‌های ساختمان‌سازی پس از تعطیلی است.

قابلیت تشخیص دستکاری دوربین

در صورتی که دوربین دستکاری شود به اپراتور اعلام هشدار می‌شود. این قابلیت در شرایطی که ریسک خرابکاری بالا باشد مثلا در مدارس، زندان‌ها، حمل و نقل عمومی و شرایط محیطی سخت که آب و هوا، ارتعاش یا گرد و خاک باعث اختلال در عملکرد دوربین می‌شود، بسیار مفید است. این قابلیت در صورت تغییر جهت دوربین، عدم فوکوس یا مسدود شدن آن، حمله به دوربین، پاشیدن اسپری به دوربین یا پوشاندن آن اعلام هشدار می‌کند.

قابلیت تشخیص صدا

تشخیص اصوات نیز مبتنی بر همان اصول تشخیص حرکت است. با استفاده از این قابلیت، نویزها مانند صدای شکستن پنجره شناسایی شده و به اپراتورها در مورد فعالیت‌های مشکوک اعلام هشدار می‌شود. برای استفاده از این قابلیت، دوربین باید مجهز به میکروفون باشد یا به یک میکروفون متصل شود. تشخیص صدا در واقع مکمل تشخیص حرکت در محیط‌های خیلی تاریک و برای تشخیص فعالیت‌های پنهان از میدان دید دوربین است.

سیستم‌های نظارتی با وجود ویدئوآنالیتیک، هوشمندتر، دقیق‌تر و مقرون بصرفه‌تر شده و ساده‌تر مدیریت می‌شوند.

 

منبع: سیباشهر


[list icon=”momizat-icon-bullhorn” ]کلیـک کـنید و به کـانال مجلـه در تلگــرام بپیـوندید[/list]