لنز دوربین مداربسته

مواردی که در انتخاب نوع لنز بسیار حائز اهمیت هستند شامل فاصله کانونی و نوع کنترل دیافراگم می‌شوند. برای این منظور، باید به سایر مشخصات لنز نیز توجه کنیم.

فاصله کانونی در لنز دوربین مداربسته

فاصله دید به صورت میلی‌متری تعریف می‌شود و بر خلاف زاویه دید، به طور معکوس با آن رابطه دارد. به عبارت دیگر، فاصله دید بزرگ، زاویه دید کم و فاصله کانونی کوچک، زاویه دید وسیعی را در بر می‌گیرد و امکان تصویربرداری از فواصل دور را فراهم می‌کند. بیشتر لنزهای استفاده شده در دوربین‌های مداربسته، لنزهای زوم و لنزهای چندکانونی هستند. لنزهای زوم در واقع لنزهایی با فاصله کانونی ثابت هستند و لنزهای چندکانونی نیز لنزهایی هستند که فواصل کانونی متغیر دارند. تصویری که بر روی صفحه نمایش دیده می‌شود، توسط فاصله کانونی لنز تعیین می‌شود.

لنز با فاصله کانونی ثابت

لنزهای دارای فاصله کانونی ثابت، زاویه دید و عمق ثابتی دارند که به صورت میلی‌متر نمایش داده می‌شود. به عنوان مثال، لنز ثابت با فاصله کانونی ۲.۸ میلی‌متر، زاویه دید حدود ۱۵۰ درجه و عمق دید حدود ۸ متر را داراست. لازم به ذکر است که لنزهای ثابت در مواقعی انتخاب می‌شوند که زاویه و عمق دید دقیقاً مشخص باشد.

لنز با فاصله کانونی متغیر

در این نوع لنزها، زوایا و عمق دید متغیر است زیرا فاصله کانونی آنها ثابت نیست.

این لنزها معمولاً با دو فاصله کانونی تعریف می‌شوند؛ به عبارت دیگر، تمامی لنزهای چندکانونی یک فاصله کانونی اولیه و یک فاصله کانونی ثانویه دارند که بیانگر فاصله بین دو عدسی در دوربین مداربسته است.

به عنوان مثال، لنز ۵-۵۰ فاصله کانونی از ۵ میلی‌متر تا ۵۰ میلی‌متر را شامل می‌شود، به این معنی که فاصله بین ۵ تا ۵۰ میلی‌متر قابل تغییر و تنظیم است.

بزرگنمایی = فاصله کانونی / مسافت

زیرا فاصله کانونی در این لنزها به صورت دستی تنظیم می‌شود، باید پس از اطمینان از فاصله صحیح، لنز را به یک لنز ثابت تبدیل کرده و سپس شروع به کار کنیم.

در هر یک از لنزهای چندکانونی، دو اهرم وجود دارد؛ یکی مربوط به فاصله کانونی، یعنی جابجایی لنز دوم و دیگری مربوط به وضوح تصویر که فاصله عدسی اول تا سی‌سی‌دی را در بر می‌گیرد.

زیرا این لنزها دارای تنظیم و فوکوس اتوماتیک نیستند،

باید بعد از هر تغییر در فاصله کانونی، عدسی اول را نیز به صورت دستی تنظیم کنیم.

در واقع، لنزهای چندکانونی به ما امکان می‌دهند که در بازه فاصله کانونی خود و با زاویه و عمق دیدی که مد نظرمان است،

تصویربرداری را آغاز کنیم