برای اینکه بتوانیم یک سیستم درب بازکن اتوماتیک را برای درب یک پارکینگ انتخاب و یا پیشنهاد دهیم می‌بایستی از ساختار‌، جنس‌، وزن‌، اندازه و فیزیک درب شناخت کافی داشته باشیم‌. در غیر این صورت سیستم درب بازکن جدای از تکنولوژی مورد استفاده برای باز و بسته ‌کردن درب‌، یقیناً از طول عمر واقعی خود بهره‌مند نخواهد بود و خیلی زود مستهلک خواهد شد‌. در مرحله بعد شناخت انواع تکنولوژی درب بازکن‌ها و نوع موتور مولد نیروی محرکه در آنها اهمیت پیدا می‌‌کند‌. یک متخصص و یا نصاب درب بازکن‌های اتوماتیک می‌بایستی همه این اطلاعات و دانش را در اختیار داشته باشد تا بتواند بهترین ‌گزینه را به درستی انتخاب نماید‌. این مقاله می‌تواند به متخصصین و فعالان این حوزه کمک نماید‌.

.

اصول ساختاری درب‌ها با همدیگر فرق دارد و برای این مورد نیز باید فضای ساختمان را در نظر داشت. مواردی که برای انتخاب یک درب پارکینگی مناسب در نظر داشت عبارتست از :

برای باز شدن درب چقدر فضا وجود دارد؟

آیا پارکینگ مسقف است یا نه؟

آیا دقیقا بالای درب پارکینگ واحدمسکونی وجود دارد؟

اتوموبیلها پس ازورود به کدام سمت رفته و چقدر فضا نیاز دارند؟

و موارد دیگر

با توجه به سوالات مطرح شده‌، بهترین نوع درب و سیستم درب بازکن اتوماتیک را میتوان از چند نوع گوناگون ،که هر کدام دارای مزایا و معایبیست انتخاب نمود. حال دسته بندی نوع ساختار درب نیز عبارتست از :

۱-درب‌های دولنگه

۲-درب‌های تک لنگه

۳-درب‌های ریلی

۴-درب‌های گاراژی

۵- کرکره اتوماتیک

تمام درب‌های پارکینگی که در جهان وجود دارد را می‌توان در این پنج گروه جا داد و از سیستم‌های درب بازکن برقی مربوط به همان گروه استفاده کرد.

درب‌های دولنگه

ساختار این نوع درب‌ها به گونه‌ای است که دو لنگه درب در کنار هم قرار گرفته و باز شدن این دو فضای خوبی را تردد وسایل نقلیه فراهم می‌کند.

درب‌های دولنگه بیشترین استفاده را در ایران دارد و می‌توان گفت بیش از ۹۰ درصد درب‌هایی که در ایران وجود دارد از این نوع است. همچنین می‌توان گفت که بیشترین استفاده از این نوع درب‌ها نیز در خاورمیانه می‌باشد و بر همین اساس سیستم‌های دربازکن‌های مناسب این نوع درب‌ها در این منطقه رواج بیشتری دارد. انعطاف‌پذیری این نوع درب‌ها برای استفاده در ساختمان‌ها با نیازهای گوناگون نیز مناسب است و این نوع درب‌ها را می‌توان در ساختمان‌هایی که حیاط‌دار و یا مسقف هستند نصب نمود. فضای مورد نیاز برای باز و بسته شدن این درب نسبت به سایر گونه‌ها کمی زیاد است و به اندازه طول هر لنگه درب باید شعاع داخلی آن را آزاد گذاشت تا فضا برای باز و بسته شدن داشته باشد.

دربازکن‌های مناسب این گونه درب‌ها نیز متنوع هستند که بر اساس نیاز به دو گونه بازویی و زیر سطحی تقسیم‌بندی می‌شوند.

زاویه بازشدن این سیستم‌های اتوماتیک را می‌توان از ۰ تا ۱۸۰ درجه تعیین نمود‌. اما به طور معمول درب‌های بازویی شفتی و ماردونی توانایی این را دارند که تا ۱۱۰ درجه درب را باز نموده و برای بیشتر کردن زاویه تا ۱۸۰ درجه از سیستم‌های کف گرد و دربازکن‌های بازویی خاص استفاده می‌شود.

درب‌های تک لنگه

همان‌طور که از اسمش پیدا است از یک لنگه درب تشکیل شده که به یک طرف راست یا چپ باز می‌شود. این نوع درب‌ها در مکان‌هایی به کار می‌رود که ما از یک سمت به فضای زیادی نیاز داریم. مثلاً منازلی که در طبقه همکف و زیر زمین پارکینگ دارند بیشترین استفاده را از این نوع درب‌ها می‌کنند. درب‌های تک لنگه یک فضای نود درجه‌ای را کاملاً باز نموده و امکان دور گرفتن اتوموبیل‌ها را در مسیر در پارکینگ راحت‌تر می‌کند.

این نوع درب‌ها را می‌توان در ساختمان‌های مسقف و یا حیاط‌دار نصب کرد‌، اما از نظر فنی بهتر است در ساختمان‌هایی که درب پارکینگ زیر واحد ساختمان است نصب نشود‌. چون به دلیل طول این درب که معمولاً از دو نیم متر فراتر است‌، احتمالاً در بسته شدن نهایی کمی صدا دارد.

اما به غیر از احتمال ایجاد صدا در بسته شدن، معایب دیگری نیز وجود دارد که بزرگترین آن‌، فضای زیاد چرخش درب برای باز و بسته شدن است‌.

سیستم‌های اتوماتیک این نوع درب‌ها باید از بازوهایی الکترومکانیکی و یا هیدرولیکی باشد که هم قدرت بالایی داشته باشد و هم طول شفت جک بلندی داشته باشد.

اکثر کمپانی‌های سازنده درب اتوماتیک برای این نوع درب‌ها جک‌های بازویی بلند و خاصی طراحی نموده‌اند که کارایی خوبی داشته باشد. اما می‌توان از سیستم‌های دربازکن دولنگه مناسب نیز در این نوع درب‌ها استفاده نمود. این نکته را نیز باید اضافه کرد که استفاده از قفل مغناطیستی در درب‌های اتوماتیک تک لنگه الزامی است و در صورت نبود آن احتمال خطر باز شدن درب بر اثر فشار مخالف بالاست.

درب‌های اتوماتیک ریلی‌:

ساختار این نوع درب‌ها به گونه است که یک لنگه درب که معمولاً بیشتر از دو و نیم متر است به صورت کشویی به سمت چپ یا راست رفته و فضای ورودی را به طور کلی باز می‌کند. این گونه درب‌ها برای مکان‌هایی استفاده می‌شود که اولاً به تمام فضای ورودی پارکینگ نیاز دارند و اندازه درب آنقدر بزرگ باشد که استفاده از مدل‌هایی مشابه مقرون به صرفه نباشد. درب‌های ریلی را می‌توان در پارکینگ‌های مسقف و باز استفاده نمود زیرا معمولاً باز و بسته شدن این درب کم صدا می‌باشد.

در ایران این نوع درب‌ها معمولاً در مکان‌های صنعتی نصب می‌شود اما در منازل مسکونی نیز استفاده دارد.

از جمله محدودیت‌های درب‌های ریلی به کندی سرعت باز و بسته شدن آن و داشتن فضایی معادل اندازه خود درب در سمت چپ یا راست درب است‌.

سیستم‌های اتوماتیک مناسب با این گونه درب‌ها به طور کلی تنوع خاصی نداشته و به یک صورت کار می‌کنند آن هم این است که معمولاً موتور گیربکس را در انتهای درب، یا در بالای درب و یا پایین آن‌، نصب کرده و در موازات چرخ دنده آن ریل را روی درب سوار می‌کنند. حال حرکت چرخ دنده ریل را به حرکت درآورده و در نتیجه درب به جلو و عقب حرکت خواهد کرد.

درب‌هایزیر سقفی (کاراژی)

شکل کارکرد درب‌های زیر سقفی به این شکل است که تمام درب به صورت کشویی به موازات سقف قرار گرفته و تمام فضای ورودی را برای عبور و خروج وسایل نقلیه باز می‌کند.

این گونه درب‌ها در کشورهای غربی مصرف بالایی دارند که معمولاً درب و سیستم اتوماتیک را با هم به فروش می‌رسانند. اما در ایران استقبالی از این سیستم نشده و ترجیح می‌دهند از نمونه‌های جایگزین دیگری استفاده نمایند.

محدودیت استفاده درب‌های گاراژی در استفاده آن در پارکینگ‌های مسقف است که حتماً باید در پارکینگ‌هایی نصب شود که سقف داشته باشد‌.

درب‌های کرکره‌ای

درب‌های کرکره‌ای به طور معمول از گذشته تاکنون برای مغازه‌ها استفاده می‌شد‌. با ورود سیستم‌های اتوماتیک آن در ایران‌، همراه با تغییرات صورت گرفته برای اتوماتیک کردن کرکره مغازه‌ها‌، گروهی از مردم برای خانه‌های مسکونی خود از این سیستم استفاده نمودند.

اما سوالی که اینجا پیش آمده این است که آیا این سیستم جوابگوی خواسته‌های منازل مسکونی است؟

مسلماً طراحی درب‌های کرکره اتوماتیک ویژه مکان‌های کم تردد است‌. حال آنجا می‌تواند مغازه یا یانک باشد و یا خانه مسکونی باشد. اما در مجتمع‌های مسکونی پر تردد جای تردید دارد‌!

به غیر از تردیدها در نصب آن در مکان‌های پر تردد آیا می‌توان با صدای کارکرد آن کنار آمد؟

اگر این تردیدها را نادیده بگیریم پس می‌توانیم از مزایای این سیستم استفاده نماییم و زیبایی و فضای باز ورودی پارکینگ را برای ساختمانمان فراهم آوریم!

 

منبع: سیباشهر


[list icon=”momizat-icon-bullhorn” ]کلیـک کـنید و به کـانال مجلـه در تلگــرام بپیـوندید[/list]