در بازار فعلی شناسایی برندهای مناسب دوربین مداربسته به شدت حیاطی شده است. به ویپه پس از افزایش قیمت دلار به واسطه به علت افزایش چشمگیر قیمت تجهیزات مدار بسته استفاده از دوربین های با مارکهای متفرقه چینی بسیار رایج شده است که انتخاب دوربین مناسب را برای نصاب ها و فروشندگان جزء بسیار مشکل کرده است. در اینجا به تعدادی از روش هایی که می توان از طریق آن دوربین مناسب را از نا مناسب تشخیص داد اشاره شده است:

۱) قیمت دوربین نمی تواند نشانگر کیفیت آن باشد:

برای خریداران ناآشنا بهترین روش انتخاب یک دوربین با کیفیت قیمت آن است. این افراد با این فرض که هر چیز گرانتر کیفیت مناسب تری نیز دارد اقدام به خرید دوربین می کنند. بعضا دیده شده است که افرادی از چنین تصوراتی سوء استفاده کرده و تجهیزات کاملا بی کیفیت را با قیمت های بالا به مشتریان نا آشنا به فروش رسانده اند.

۲) چیپ دریافتگر تصویر:

چیپ های دریافت کننده تصویر که در بخش CCD در مورد انها صحبت شد عموما به وسیله دو شرکت بزرگ Sony و Sharp (البته این تنها به دوربینهای موجود در ایران محدود می شود) تولید می شوند. باید بدانید که کیفیت چیپ های Sony از نظر کیفیت تصویر تا حدی بالاتر از Sharp است. در نتیجه دوربینهایی که از چیپ های Sony استفاده می کنند کیفیت تصویر مناسب تری دارند. در موقع خرید دوربین می تواند در مورد CCD دوربین از فروشنده سوال کنید تا از نوع آن اطلاع حاصل کنید.

۳) جزئیات در کاتالوگ:

شرکت های معتبرتر تولید کننده دوربین مداربسته (حتا شرکت های چینی) معمولا اطلاعات جامع تر و کاملتری را در رابطه با دوربین های خود در اختیار مشتری قرار می دهند. حتا اگر قادر به دریافت اطلاعات از کاتالوگ نیستید به دنبال محصولی باشید که اطلاعات بیشتری را اختیار شما می گذارد.

۴) از دروغگوها دوری کنید:

شرکت های تولید کننده تجهیزات مداربسته بعضا اطلاعاتی را در اختیار خریدار قرار می دهند که واضحا دروغ است. برای مثال دوربین های کوچک و ارزان قیمت با کیفیت تصویر ۸۰۰ تیوی لاین در کاتالوگ معرفی می شوند. در صورت حقیقت داشتن این موضوع دوربین باید قیمت بسیار بالاتری از قیمت داده شده داشته باشد. با داشتن کمی تجربه و اطلاعات می توانید به راحتی چنین اطلاعات غلطی را شناسایی کرده و از خرید محصول بی کیفیت خودداری کنید.

۵) از تجارب دیگران استفاده کنید:

اگر در خرید دوربین بی تجربه هستید بهترین کار این است که از فردی که در این مورد تجربه بیشتری دارد سوال کنید. سعی کنید از برندهایی استفاده کنید که چندین سال بدون مشکل در پروژه های مختلف مورد استفاده قرار گرفته اند. (من برای جلوگیری از تبلیغ ترجیح می دهم برندی را در اینجا معرفی نکنم.)

۶) با فروشندگان ثابت کار کنید:

شاید در نگاه اول کار کردن با یک فروشنده ثابت کمی احمقانه به نظر برسد چراکه شما را کاملا به فروشنده وابسته می کند اما در طول زمان به فواید آن پی خواهید برد. دقت کنید که کار کردن با فروشندگان ثابت به معنای کار کردن با یک فروشنده نیست. شما می توانید با چند فروشنده به طور ثابت کار کنید اما توجه داشته باشید که فروشنده ها معمولا خریداران ثابت خود را در جریان کیفیت محصولات قرار می دهند تا اطمینان آنها را کسب کنند.

این کار در کنار زیان های مالی کوچک فوائد کاری و امنیتی خوبی دارد.

۷) خواندن کاتالوگ را یاد بگیرید:

برای یک خریدار دوربین مدار بسته بسیار ضروری است که بتواند مطالب موجود در کاتالوگ را بخواند و آنها را تحلیل کند. در آینده مطلبی در رابطه با طریق خواندن کاتالوگ و استخراج مطالب مفید و ضروری می نویسم.

۸) وبسایت تولید کننده را چک کنید:

با چک کردن وبسایت تولید کننده می توانید به درجه اعتبار شرکت پی ببرید. حتا دیدن ظاهر وبسایت نیز می تواند اطلاعات را در اختیار شما قرار دهد.