همانطور که میدانید برای ذخیره تصاویر در سیستم های مداربسته از هارد دیسک ها استفاده می شود. اما همواره این امکان وجود دارد که این اطلاعات بر اثر عوامل مختلف از بین بروند. به همین دلیل معمولا از بیش از یک هارد در دستگاه های ضبط استفاده می گردد تا در صورت از دست رفتن اطلاعات در یک دیسک امکان دسترسی به اطلاعات در دیسک های دیگر وجود داشته باشد حال این سوال مطرح می گردد که این عمل ذخیره سازی با چه مکانیسمی در هارد های مختلف انجام می شود.

در این مقاله قصد داریم تا شما را با سیستم های پیکربندی Raid یا (Redundant Array of Independent Disks)آشنا کنیم، با استفاده از این سیستم های ذخیره سازی، اطلاعات ویدئویی به شیوه ای منطقی تر و امن تر مدیریت و نگه داری می شوند، که روشی بهینه برای حفاظت از اطلاعات ضبط شده و همچنین بازیابی اطلاعات در صورت خرابی های احتمالی است.

نحوه عملکرد تکنولوژی Raid

در تکنولوژی Raid به منظور افزایش امنیت ذخیره سازی تصاویر و اطلاعات ضبط شده در دوربین های مداربسته از ظرفیت چندین هارد دیسک به طور همزمان استفاده می گردد. بدین ترتیب، با استفاده از این روش، ذخیره ی اطلاعات با امنیت بیشتری انجام گرفته و همچنین سرعت خواندن، نوشتن و کارایی سیستم نیز افزایش می یابد.
در تکنولوژی Raid از اصطلاح آرایه یا Array برای بیان نحوه مرتب سازی اطلاعات ضبط شده استفاده می گردد. این آرایه ها انواع مختلفی دارند و بسته به نیاز کاربران طراحی شده اند. این آرایه ها دارای انواع متفاوتی و همچنین ساختار های مختلفی هستند، که شامل ساختار های Mirroring ،Striping و Error-correcting می باشند. در ادامه برای فهم بهتر موضوع به نحوه عملکرد هر کدام از انواع سیستم Raid و همچنین ساختارهای آن اشاره می کنیم:

ساختار های مختلف سیستم Raid

  • پیکربندی Mirroring

در این روش به منظور ذخیره اطلاعات به بیش از یک هارد(حداقل دو هارد دیسک)نیاز است. به دلیل آنکه عملیات ذخیره سازی در دو هارد دیسک انجام می گردد، خوانش و بازیابی اطلاعات با سرعت بیشتری انجام شده اما ثبت و ذخیره سازی کمی کندتر انجام می گیرد. لازم به ذکر است که در صورت عدم ذخیره سازی صحیح اطلاعات در یکی از هارد یسک ها، اطلاعات در دیسک دیگری ذخیره می شوند.

  • پیکربندی Striping

ذخیره سازی در روش Striping، بدین صورت است که تمامی اطلاعات موجود در سرتاسر هارد دیسک ها تقسیم بندی می شود. عملیات خواندن و نوشتن در این روش در مقایسه با سیستم تک هاردی، سریع تر انجام می شود.

  • پیکربندی Error-correcting

عمل ذخیره سازی اطلاعات در این روش به نحوی انجام می شود که امکان بازیابی و تصحیح آن وجود داشته باشد. نوع آرایه بندی این روش طوری است که سرعت عملیات خواندن و نوشتن، متناسب با تعداد درایوها افزایش یابد. در این روش حداقل به ۳ هارد دیسک نیاز است و به منظور عملکرد بهتر، استفاده از ۵ دیسک توصیه می شود.

انواع مختلف سیستم Raid

انواع مختلفی از سیستم های Raid از ۰ تا ۱۰ وجود دارند که معمول ترین آنها سیستم های Raid5 و ۶ هستند.

 


فروشگاه سیستمهای حفاظتی و نظارتی


[list icon=”momizat-icon-bullhorn” ]کلیـک کـنید و به کـانال مجلـه در تلگــرام بپیـوندید[/list]