در این مقاله قصد تخریب و ایراد گرفتن به هیچ یک از طراحی های دوستان و طراحان دزدگیر اماکن نداریم، ولی هدف از این مقاله ، آشنایی همکاران، نصابان، فروشندگان و بخصوص مصرف کنندگان عزیز از قلب یک سیستم دزدگیر هستیم تا بدانند که اگر در تبلیغ دزدگیر Akitan با افتخار اعلام میکنیم که از میکروکنترلر AVR استفاده ننموده ایم، و دستگاه دزدگیر Akitan ، یک دستگاه دزدگیر صنعتی می باشد، یعنی به فکر کارکرد صحیح دستگاه هستیم تا سود خود!!!!


می توان به جرات اعلام نمود که دزدگیر Akitan مدل AK-L3 جزو تنهاترین دزدگیر تلفنی بازار می باشد که از میکروکنترلر PIC که نویز پذیری بسیار پایینی نسبت به میکروکنترلر AVR دارد استفاده شده و همچنین باید اعلام نماییم که میکروکنترلر های PIC ، میکروکنترلر های صنعتی می باشد ولی در صورتی که میکروکنترلر های AVR بشتر برای مصارف عادی بکار میرود. البته شرکت Atmel در تلاش است که میکروکنترلرهایی را در آینده به بازار ارائه دهد که نویز پایینی نسبت به قبل داشته باشد.

شاید یکی از دلایل بالا بودن قیمت آی سی PIC  نسبت به آی سی AVR ، همین عدم نویز پذیری میکرو کنترلر PIC باشد.

و یکی از دلایل استفاده نکردن برخی تولید کنندگان از این آی سی به دلیل بالا رفتن هزینه و همچنین عدم آشنایی با چنین آی سی هایی می باشد.

در مدارات ساده ، میکروکنترلر های AVR هیچ تفاوتی با میکروکنترلر های PIC ندارند، ولی در زمانی که شما با سیستمهای پیچیده و بخصوص فرکانس های مخابراتی درگیر هستید، باید بسیار مراقب باشید که این فرکانسها بر روی مدار شما تاثیر منفی نداشته باشند.

تعدد توانایی میکروکنترلر PIC نسبت به AVR را همه طراحان میدانند و برایشان مشهود است که PIC یک میکروکنترلر حرفه ای است، نه یک میکروکنترلر عادی.

برای مثال میکروکنترلر AVR حتی سری های ATmega با شماره های متعدد، هیچ یک توانایی ایجاد سیگنال سازگار با خط تلفن را ندارند، ولی میکروکنترلر PIC فقط با یک دستور DTMFOUT   این کار را انجام میدهد.

معماری PIC نوع اصلاح شده معماری هاروارد است که باعث شده تا این میکرو در برابر نویز مصونیت پیدا کند ٬ در واقع در این مسئله میتوان تا حدودی شاهکار میکروچیپ رو برتر دانست.

در برنامه نویسی و تعداد دستورات قابل فهم توسط CPU خیلی باهم فرق دارند به عنوان مثال PIC تقریبا ۳۰ دستور و AVR تقریبا ۱۳۰ دستور ( البته در زبان اسمبلی).در واقع هرچه دستورات کمتر باشند به فضای حافظه کمتری هم نیاز دارید ٬‌مقایسه حافظه های این دو میکرو کاملا این مسئله را نشان میدهد.

شما یک Atmega32 و یک PIC16F877a رو در نظر بگیرید .
ATmega  تقریبا ۳۲ کیلوبایت حافظه دارد در حالی که PIC16F877A حافظه ای در حدود ۸ کیلو دارد ٫  حال این بحث یعنی چه؟
یعنی اینکه برنامه ها در PIC به علت تعداد مجموعه دستورات نسبت به AVR از حجم کمتری برخوردار هستند در نتیجه به حافظه کمتری نیاز دارند.

Pic ها دارای ویژگی های جالب هستند که در AVR دیده نمیشود؛ مثلا:
–  با دستور DTMFOUT میتوان روی هر پایه دلخواهی سیگنال سازگار با خط تلفن را تولید کرد
– با دستور POT میتوانیم یک پتانسیومتر (یا فتوسل) به یک پایه وصل کرده و آن را مقیاس بندی کنیم
– تنها با دستور PWM میتوان موج PWM تولید کرد ولی در AVR به این راحتی نیست
– از همه مهمتر اینکه در PIC هر پین میتواند هر عملکردی را ارائه دهد .به عنوان مثال ما در PIC میتوانیم موج PWM را روی هر پایه دلخواهی داشته باشیم اما AVR پایه های مخصوصی(یا محدودی) را برای این کار قرار داده .
–  در کاربردهای صنعتی و حساس بیشتر از PIC استفاده شده

ولی اگر دو میکروکنترلر از خانواده AVR و PIC با امکانات مشابه هم داشته باشیم قیمت خانواده AVR نسبت به PIC مناسب تر می باشد.

دوستانی که در کار طراحی هستند، بیشتر موضوع را درک میکنند که وجود نویز در یک آی سی چه عواقبی به دنبال دارد.

شما دستگاه دزدگیری که با میکروکنترلر PIC طراحی شده است به راحتی میتوانید در محیطهای صنعتی و یا مکانهایی که نویز شدیدی وجود دارد، بدون خطا استفاده کنید، ولی آیا میتوانید میکروکنترلر AVR را در آن مکان استفاده کنید؟؟ پیشهاد میدهیم تست کنید و نتیجه را خودتان ببینید.


[list icon=”momizat-icon-bullhorn” ]کلیـک کـنید و به کـانال مجلـه در تلگــرام بپیـوندید[/list]