معرفی نسل جدید دستگاه های هوشمند حضور و غیاب با پردازنده های قوی و نمایشگر رنگی

امروزه در سازمانها و شرکتها و محل های کسب و کار دستگاه حضور و غیاب یا کارت ساعت زنی یکی از واجب ترین لوازم  مورد نیاز جهت ضبط تعداد تردد کارمندان و ساعات ورود و خروج افراد می باشد که این دستگاهها کمک بسیاری به کنترل تردد ، تعداد مرخصی های ساعتی و روزانه و محاسبه حقوق برای مسئولین اداری و مدیران می کند. این دستگاه ها مجموعه ای از سخت افزار ها و نرم افزارهای متنوع برای شناسایی کنترل تردد پرسنل  در سازمانها، ادارات، ارگانها، شرکتها، کارگاه ها و بنگاه های اقتصادی مختلف و یک سری دیگر از اهداف ها می باشد که راجع به آن در این مقاله توضیح می دهیم.

در انتخاب دستگاه حضور و غیاب باید به امکانات دستگاه و نحوه ثبت ورود و خروج پرسنل و کیفیت دستگاه توجه داشت.

دستگاه های حضور و غیاب را می توان با توجه به بودجه و میزان کارایی لازم انتخاب کرد.

حضور و غیاب پرسنل معمولا به سه روش انجام می گردد:

بهره گیری از کارت:

از مزایای استفاده آن می توان به دو نکته اشاره کرد؛سرعت ثبت حضور و غیاب این دستگاه ها که بالا بوده و قیمت آن که بسیار به صرفه می باشد.

و از ایرادهایی که دارد می توان به قابلیت سوء استفاده از کارت فرد دیگر و همینطور وابستگی همیشگی به کارت برای ثبت حضور اشاره کرد.

بهره گیری از اثر انگشت:

از مزایای این است که هیچ کس نمی تواند از آن سوء استفاده کرد ولی ایرادی که دارد کند بودن سرعت خواندن اثر انگشت است.اگر اثر انگشت هم آسیبی ببیند دیگر دستگاه قادر به شناسایی فرد نمی باشد.

بهره گیری از چهره:

 مزایای آن همان جلو گیری از سوء استفاده است و اینکه اگر اثر انگشت آسیب ببیند هم مشکلی ندارد و همچنین احتمال انتقال بیماری و ویروس را هم به خاطر اینکه تماسی با فرد ندارد از بین می برد. ایراد آن این است که در صورت وجود نور مستقیم امکان تشخیص چهره برای دستگاه سخت می شود و عیب دیگر آن کمتر بودن حافظه دستگاه نسبت به کارت و اثر انگشت است.

از دیگر اهداف دستگاه های حضور و غیاب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱-  کنترل و شناسایی افراد مجاز برای ورود و خروج

۲-  ضبط ساعات ورود و خروج پرسنل در سخت افزارهای مرتبط

۳-  منتقل کردن ریپورت ها از حافظه داخلی دستگاهها به نرم افزارهای مربوط

۴- گرفتن گزارش از موارد اداری مربوط به حضور کارمندان

۵- دادن گزارش لازم برای محاسبه حقوق ماهانه پرسنل

این دستگاهها بسته به تعداد پرسنل، روشهای منتقل کردن اطلاعات، شبکه وایرلس و یا کابل شبکه شرکت مربوطه و نوع شناسایی و کاربردهای آن متنوع می باشند.

روشهای شناسایی افراد :

– انواع تگ یا کارت

-رمز عبور (Password)

-اثر انگشت

-تشخیص چهره

روشهای انتقال گزارش تردد پرسنل به نرم افزار:

-پورت شبکه TCP/IP

– شبکه RS485

– پورت سریال RS232

-پورت USB

-ارتباط اطلاعات بین دستگاه و کامپیوتر از طریق حافظه Flash-Cool Disk از طریق پورت USB دستگاه

[lightbox thumb=”http://mag.ipmcctv.com/wp-content/uploads/2016/05/channel-telegraaam.jpg” link=”https://telegram.me/ipmcctv”]