ipmkala

با افزایش روز افزون استفاده از شبکه های کامپیوتری زمینه لازم برای تولید نسل جدیدی از دوربین مدار بسته تحت شبکه IP-Camera به وجود آمد.که اولین آنها در سال ۱۹۹۶ توسط کمپانی Axis بر اساس بهره گیری از سیستم عامل Linuxبه بازار عرضه شد، تجهیزاتی که این دوربین مداربسته داشتند عبارت بودند از یک رابط اترنت (Fast Ethernet Interface) و استفاده از پروتکل های اینترنت در جهت ارسال تصاویر خود در قالب داده ها بر روی بستر شبکه.

 فواید بهره گیری از دوربـیـن مداربسته تـحـت شبـکه:

 از نظر اقتصادی 

نبود هزینه کابل کشی شبکه های بی سیم و کمتر شده آن در پروژه های بزرگ زوم دیجیتالی با کیفیت بالا

 انعطاف پذیری  تصاویر 

در دوربین‌ مداربسته تحت شبکه رزولیشن تصاویر برخلاف دوربین مداربسته آنالوگ که بر مبنای TVL یعنی همان تعداد خطوط افقی موجود در تصویر بود بر اساس پیکسل مشخص می‌شود. در نتیجه ی استفاده از دوربین‌ مداربسته ۲ و ۳ مگاپیکسلی به صورت دوربین مداربسته تصاویری بسیار با کیفیت تری از دوربین‌ مداربسته آنالوگ ارائه شد. امروزه حتی دوربین‌ مداربسته شبکه با روزلیشن ۲۰ مگاپیکسل نیز وجود دارد که تمام جزئیات ریز تصاویر را کاملاً نشان می دهد.

امکان بهره گیری از زوم دیجیتال تصاویر با کمترین افت

قابلیت تعیین رزولوشن های متفاوت برای گرفتن تصاویر

استفاده از روش  Progressive Scanning در جهت تصویر برداری که در مقایسه با روش قدیمی Interlaced Scanning  از کیفیت تصویر بالاتری برخوردار می باشد.دوربین مداربسته آنالوگ قدیمی چون قابلیت بهره گیری از (PAL/NTSC)  را نداشتند در نتیجه اسکن هر فریم تصویر با تأخیر و دوبار انجام می شد که از کیفیت تصویر کاسته می شد؛ ولی اسکن دوربین مداربسته تحت شبکه یکجا و سریع بوده که باعث می شد تصاویر با کیفیت و بدون نویز ارائه شود.

امکان تعیین نرخ فریم بر ثانیه و همچنین قابلیت مشخص نمودن رزولیشن بصورت مستقل و جدا برای هر کانال

عدم احتیاج به  برنامه ی جدا برای انتقال و ذخیره سازی تصاویر آنالوگ به دیجیتال زیرا در این تکنولوژی تصاویر یکبار دیجیتال می شود و همان موقع ذخیره می شود در نتیجه ظاهر تصاویر بعد از انتقال به نقاط دورتر همواره با کیفیت می ماند.

امکان انتخاب فرمت زیپ کردن تصاویر

توسعه گسترده ساختار قدیمی

آسان بودن استفاده از دوربین مداربسته بیشتر برای کاربران در یک مجموعه و سازمان

امکان فرستادن برق از کابل شبکه (برای هر دوربین یک کابل مخصوص استفاده می شود). برق دوربین مداربسته از کابل شبکه تامین می شود.

امکان فرستادن دستورات کنترلی PTZ از کابل شبکه

قابلیت فرستادن و دریافت صدا همراه تصویر به صورت همزمان. زیرا با استفاده از پروتکل IP به صورت Wireless و Wired تمامی داده ها و دیتا را انتقال می دهد.

برای مکان هایی که دوربین مداربسته ها و اطلاعات زیادی دارند می توان از فیبر های نوری بهره گرفت.

کنترل از راه دور

از این دوربین مداربسته بصورت Multi User  و از راه دور برای دیدن تصاویر زنده و همچنین ضبط شده در هر زمانی استفاده کرد. از نظر مکانی هم محدودیتی ندارد و می توان به صورت Remote از هر شبکه ای و اینترنت به آن دسترسی پیدا کرد.

امنیت فرستاده شدن تصاویر و داده ها

با استفاده از شناسه عبور متفاوت و گذاشتن رمز های پیچیده و سخت و همینطور بستن IP های ناشناس از داده های دوربین ها حفاظت می شود.

ثبت رویدادها به صورت خودکار و هوشمند

اگر دوربین مداربسته در تمام مدت فعال باشد، حجم تصاویر ضبط شده بسیار زیاد می شود.بنابراین می توان از ضبط تصاویر هنگامی که نیازی به آن نیست جلوگیری کرد و فقط موقعی که نیاز به آن باشد تصویر برداری را فعال کرد.

این دوربین مداربسته حرکت را به طور خودکار تشخیص می دهند. بنابراین قابلیت کنترل هشدارها (آلارم) با امکان تنظیم موقعیت و حساس بودن حرکت در تصویر وجود دارد. ورودی های  I/O شما را در این امر یاری میدهد تا سنسورهای متفاوتی مثل دود و گاز را به آن وصل کنید.

ایرادهای دوربـیـــن مداربسته تــحــــت شــبــکـه:

کاربرد در شبکه

-اثری که دوربین مداربسته تحت شبکه روی شبکه و کم کردن سرعت آن دارند یکی از معایبی است که مسئولان شبکه را بسیار نگران می کند. چون اطلاعات و دیتاها مدام باید در شبکه جا به جا شود. می توان از شبکه‌های گیگا بایتی و فیبر نوری برای رفع این مشکل استفاده کرد و اگر مشکلی پیش آمد باید ظرفیت شبکه را زیاد کرد.

محدودیت مسافت و طول کابل

-می توان از Repeater  برای افزایش محدودیت مسافت استفاده کرد زیرا داده‌ها بر روی کابل Cat5 و دارای محدودیت مسافت تا ۱۰۰ متر است.

[lightbox thumb=”http://mag.ipmcctv.com/wp-content/uploads/2016/05/channel-telegraaam.jpg” link=”https://telegram.me/ipmcctv”]