نور یکی از مهمترین عوامل محیطی تاثیر گذار بر کیفیت تصویر دوربین مداربسته است، بنابراین اطلاع از تاثیر آن در سیستم مداربسته بسیار با اهمیت است. پیش از اطلاع از تاثیر نور باید کمی در رابطه با نور اطلاعاتات کسب کنید. در این مطلب در رابطه با نور و تاثیر آن بر دوربین مداربسته صحبت خواهیم کرد.

کمی در رابطه با لوکس

لوکس یک واحد تشخیص شدت روشنایی است. این واحد به شما کمک می کند بفهمید شدت نور در هر محیط چقدر است و یا هر دوربین به چه اندازه نور نیاز دارد. (برای اطلاعات تخصصی در رابطه با لوکس و نور این مقاله را بخوانید)
این جدول به شما کمک می کند یک پیش فرض ذهنی از واحد لوکس به دست اورید:

شرایط میزان روشنایی
ظهر تابستان (حداکثر روشنایی) ۱۰۰۰۰۰ لوکس
ظهر (حداقل روشنایی) ۳۲۰۰۰ لوکس
پیش از ظهر ۴۰۰۰ لوکس
مرکز تجاری ۱۰۰۰ لوکس
طلوع و غروب خورشید ۴۰۰ لوکس
دفتر کار ۱۵۰ لوکس
اتاق نشیمن ۵۰ لوکس
شمعی در فاصله ۳۰ سانتی متری ۱۰ لوکس
شب مهتابی ۰٫۱ لوکس
شبهای نیمه ماه ۰٫۰۱ لوکس
شبهای ابتدای ماه ۰٫۰۰۰۱ لوکس
نور ستارگان ۰٫۰۰۰۰۵ لوکس

 

تاثیر نور در تصویر دوربین های مداربسته

چیپ های تصویر دوربین های مداربسته از دیودهای حساس به نور تشکیل شده اند. این دیودها نیاز به مقدار مشخصی از نور برای فعال شدن دارند. بازه نور این حسگرها مشخص است، در صورتی که نور برخورد کرده به چیپ از مقدار مشخص بیشتر باشد ممکن از چیپ اسیب ببیند یا اشباع شود و در صورت کمتر بودن نور حسگرها فعال نمی شوند و تصویری به وجود نمی آید.
دریچه دیافراگم دوربین مداربسته اولین تنظیم گر نور دوربین است. در صورت زیاد شدن نور دوربین این دریچه بسته شده و نور ورودی به دوربین را کم می کند. در صورت کم شدن نور هم دریچه باز شده و نور ورودی به حسگر دوربین زیاد میشود.
عملکرد دیافراگم دوربین کمک بسیار زیادی به کنترل نور می کند با این حال نقص های خاص خود را دارد. در صورتی که نور از میزان مورد نیاز دوربین کمتر باشد دیافراگم کاملا باز می شود اما باز هم نور کافی به دوربین نمی رسد و دوربین تصویری تشکیل نمی دهد.

AGC چیست و چطور عمل میکند؟

واژه AGC مخفف اصطلاح Automatic Gain Control و به معنای کنترل کننده خودکار گین است. این مکانیزم برای کمک به عملکرد دوربین در نور کم ساخته شده است.
AGC در واقع یک تقویت کننده هوشمند است که در صورت کم بودن نور محیط خروجی چیپ تصویر را به صورت الکترونیکی تقویت می کند. این تقویت باعث افزایش نور در تصویر می شود اما از طرفی نویز موجود در تصویر نیز تقویت خواهد شد. به همین دلیل دوربین هایی که از AGC برای دیدن محیطهای تاریک استفاده می کنند در نور کم نویز تصویر دارند.

دوربین های با نور بسیار کم چطور کار میکنند؟

چیپ های تصویر حساسیت های متفاوتی دارند. طبیعتا هر قدر چیپ تصویر دوربین مدار بسته شما پیشرفته تر باشد دوربین شما حساسیت بیشتری نسبت به نور دارد و تصویر بهتری در نور کم خواهد داشت.
از انجایی که استفاده از دوربین ها با چیپ تصویر حساس هزینه دوربین را به شدت بالا می برد امروزه مکانیزم های کاهش نویز توانسته اند جای خود را در این زمینه باز کنند. این مکانیزم ها نویز ناشی از تقویت تصویر دوربین در نور کم را کاهش داده و از این طریق امکان تقویت بیشتر تصویر را فراهم می کنند.
گرچه بسیاری از افراد فعال در زمینه دوربین های مداربسته رزولشن تصویر را تنها عامل کیفیت تصویر دوربین مداربسته میدانند اما حساسیت دوربین به نور نیز اهمیتی تقریبا به همان اندازه دارد. به ویژه اگر محل نصب دوربین محیطی کم نور باشد این اهمیت چندین برابر خواهد شد.

منبع: tticctv