نمایشگر یا مانیتور یکی از بخش های مهم و تاثیر گذار در سیستم نظارتی ما می باشد. برای مشاهده تصاویر دوربین مداربسته بسته به سیستم نظارتی و وسعت آن نیاز به یک یا چند نمایشگر یا تلویزیون می باشد. انتخاب نمایشگر در سیستم مداربسته به فاکتورهای متعددی بستگی دارد که در صورت عدم آشنایی ما با آنها ، بازدهی سیستم نظارتی ما پایین خواهد آمد. در این مطلب سعی خواهیم نمود شما عزیزان را با بعضی از مشخصه های یک نمایشگر مناسب برای سیستم نظارت تصویری آشنا نماییم.

از جمله مشخصه های مهم در انتخاب یک نمایشگر مناسب می توان به موارد زیر اشاره نمود :

۱- اندازه نمایشگر سیستم مداربسته

۲- کیفیت تصویر نمایشگر

۳- نوع اتصال سیستم مداربسته به نمایشگر

۱- اندازه نمایشگر سیستم مداربسته چقدر باید باشد ؟

یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب نمایشگر دوربین مداربسته اندازه نمایشگر مورد نیاز می باشد. در انتخاب اندازه نمایشگر باید به نکاتی مانند :

  • تعداد دوربین های مداربسته
  • کیفیت تصویر دوربین مداربسته
  • فاصله نمایشگر با اپراتور ( محل مشاهده تصاویر دوربین مداربسته )

توجه نمود. اپراتور یا فردی که قرار است تصاویر دوربین مداربسته را مشاهده نماید می تواند بر اساس کاربری سیستم نظارتی حالت های مختلفی را داشته باشد. معمولا برای مشاهده تصاویر بر روی میز که فاصله کمی از کابر دارد از مانیتور ۲۲ اینچ و بالاتر استفاده می شود. برای مشاهده تصاویر از فاصله بیشتر معمولا از تلویزیون استفاده می شود که بسته به تعداد دوربین و حساسیت سیستم نظارتی از نمایشگر با ابعاد ۳۷ به بالا استفاده می شود.

در سیستم های نظارتی با حساسیت بالا معمولا در اتاق های کنترل سیستم نظارتی (NOC) از مجموعه ای از نمایشگرها و تلویزیون استفاده می شود به اینصورت که از یک یا چند تلویزیون برای نمایش همزمان همه تصاویر استفاده می شود و در صورت نیاز به مشاهده تصاویر به صورت تکی از مانیتورهای مقابل اپراتور استفاده می شود.

 

۲- کیفیت تصویر نمایشگر چقدر باشد ؟

توجه به کیفیت و رزولوشن تصویر نمایشگر یکی از فاکتورهای دیگر در انتخاب یک نمایشگر مناسب برای دوربین مداربسته و سیستم نظارتی ما می باشد. انتخاب کیفیت باید با توجه به کیفیت دوربین مداربسته ما صورت پذیرد ، در غیر اینصورت اگر نمایشگر رزولوشن پایینتری نسبت به دوربین های مداربسته ما داشته باشد در هنگام مشاهده تصاویر قسمتی از کیفیت و کارایی دوربین به هدر خواهد رفت.

در هنگام انتخاب رزولوشن نمایشگر سعی کنید در صورت امکان نمایشگری را تهیه کنید که در صورت نیاز به ارتقا سیستم نظارتی یا اضافه کردن دوربین در آینده ، نیاز به تعویض دوباره نمایشگر به حداقل برسد. در حال حاضر با رایج شدن سیستم نظارتی HD آنالوگ و تحت شبکه استفاده از نمایشگر با رزولوشن HD به بالا متداول شده است.

از جمله رزولوشن های متداول نمایشگر در بازار می توان به موارد زیر اشاره کرد :

رزولوشن XGA با ابعاد : ۷۶۸*۱۰۲۴ پیکسل

رزولوشن WXGA با ابعاد : ۸۰۰*۱۲۸۰ پیکسل

رزولوشن HD با ابعاد :  ۷۶۸*۱۳۶۶ پیکسل

رزولوشن Full HD با ابعاد : ۱۰۸۰*۱۹۲۰ پیکسل

رزولوشن WQHD با ابعاد : ۱۴۴۰*۲۵۶۰ پیکسل

رزولوشن Ultra HD – ۴k با ابعاد : ۲۱۶۰*۳۸۴۰ پیکسل

در صورت استفاده از دوربین های مداربسته با کیفیت بسیار بالا در صورت استفاده از نمایشگرهای متداول بازار نمی توان به نهایت کیفیت ارائه شده توسط دوربین مداربسته دست یافت ، ولی استفاده از نمایشگرهای با کیفیت بیشتر امکان مشاهده جزئیات بیشتر به خصوص در استفاده از زوم دیجیتال این دوربینها را در اختیار ما قرار می دهد. استفاده از رزولوشن بالا برای نمایشگر سیستم مداربسته برای مشاهده جزئیات بالاتر در مکان های حساس از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

۳- نوع اتصال سیستم مداربسته به نمایشگر

برای اتصال دستگاه ضبط و نمایش تصاویر دوربین مداربسته به نمایشگر از اتصالات مختلفی استفاده می شود، نمایشگر های امروزی معمولا از اتصالات زیر برای اتصال به سیستم مداربسته استفاده می نمایند :

  • پورت CVBS
  • پورت VGA
  • پورت HDMI

در حال حاضر استفاده از پورت HDMI از متداول ترین روش های اتصال دستگاه های ضبط تصاویر دوربین مداربسته به نمایشگر ها می باشد. در هنگام استفاده از پورت HDMI برای اتصال به کیفیت کابل توجه نمایید ، کابل های HDMI با کیفیت های متفاوتی در بازار موجود و قابل تهیه می باشند.

منبع: Nezarati.ir

[lightbox thumb=”http://mag.ipmcctv.com/wp-content/uploads/2016/05/channel-telegraaam.jpg” link=”https://telegram.me/ipmcctv”]