دوربین مداربسته

 

امروزه تقاضا برای وصل شدن به شبکه اینترنت در خانه از هر زمان دیگری بیشتر است. با وجود رسانه‌ها و بازی‌های آنلاین، ارتباطات از راه دور، وسایل خانگی خانه هوشمند و رایانش ابری، نیاز به شبکه‌های خانگی ایمن، قابل اتکاء و پربازده به رشد خود ادامه خواهد داد. در این میان ساخت شبکه بی سیم یا سیمی دارای تفاوت‌هایی است که در این مقاله به آن می‌پردازیم. بعضی از مالکین خانه معتقدند که برای وصل کردن خانه هوشمند به شبکه اینترنت تنها باید یک سیستم بی سیم بخرند. با این وجود، برای سازگاری با طیف گسترده وسایل متصل به شبکه، هر خانه‌ای به مزایای ارتباط بی سیم و سیمی نیاز دارد.

 

شبکه بی سیم

در یک شبکه بی سیم، دستگاه‌ها از طریق امواج رادیویی به یکدیگر و اینترنت متصل و به یک روتر بی سیم منتقل می‌شوند؛ و دیگر نیازی به اترنت وجود ندارد. شبکه بی‌سیم به دلیل سیگنال و بازه روتر محدودیت‌هایی دارد. به عنوان مثال سیگنال‌های آن ممکن است به دلیل موانع معماری یا ساختاری تحت تاثیر قرار گیرند؛ که البته این مسئله به مواد سازنده آنها بستگی دارد.

 

مزایای شبکه‌های بی سیم

 

نصب سریع و آسان

سیستم‌های بی سیم را می‌توان به سادگی نصب کرد: تنها یک روتر وایرلس وصل کنید، تنظیمات آن را انجام دهید و وسایل بی سیم را به آن متصل کنید. هیچ نیازی به سیم کشی از داخل دیوارها یا به کار بردن ورودی‌های اترنت وجود ندارد. اگر جای سیستم بی‌سیم چندان بهینه نیست؛ می‌توانید به راحتی آن را به اتاق یا بخش دیگری از خانه انتقال دهید. البته به شرط اینکه قابلیت اتصال را برای سیستم فراهم کند. همچنین اگر بخواهید از آن خانه جابجا شوید، می‌توانید سیستم بی سیم (روتر و دستگاه‌های دیگر) را با خود ببرید. کاری که در مورد شبکه‌های سیمی ممکن نیست.

 

راحتی و دسترسی بی‌نظیر

بارزترین مزیت سیستم بی سیم راحتی آن است. برای وصل کردن لپ‌تاپ به پرینتر یا تبلت به اینترنت، هیچ نیازی به سیم ندارید و بنابراین می‌توانید در هر کجای خانه به راحتی به اینترنت وصل شوید. همچنین این امکان را دارید که دستگاه‌های خود را به راحتی و بدون اینکه ارتباط خود را از دست دهید، جابجا کنید.

 

معایب شبکه‌های بی سیم

 

به خطر انداختن عملکرد و قابلیت اطمینان

از آنجا که مسئله اینترنت اشیاء (Internet of Things) اکنون بسیار رایج‌تر شده است؛ پهنای باند شبکه بی سیم می‌تواند تحت تاثیر قرار گیرد. به کار بردن دستگاه‌های هوشمند، مثل کلید لمسی هوشمند ، آنتن مرکزی ، وسایل ایمنی، سیستم کنترل تردد هوشمند ، سیستم‌های هوشمند گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع، نرم‌افزارهای هوشمندسازی خانه، پخش موسیقی و ویدیو، کنسول‌های بازی و وب‌گردی از طریق شبکه بی سیم به صورت همزمان می‌تواند عملکرد کلی سیستم را کاهش دهد. هرچه تعداد دستگاه‌های متصل بیشتر باشد (مخصوصا در طی اوقات پرمصرف روز) کاهش عملکرد بیشتری را مشاهده خواهید کرد.

 

مشکلات امنیتی

اگرچه سیستم‌های بی سیم در طی این سال‌ها بسیار امن‌تر شده اند؛ آنها هنوز هم قابلیت هک شدن دارند و داده های شما ممکن است دزدیده شوند. رمزگذاری، محدود کردن دسترسی، تغییر رمز روتر، بروزرسانی نرم‌افزاری و اقدامات دیگر به امن نگه داشتن شبکه بی سیم کمک می‌کنند؛ اما متاسفانه این اقدامات پهنای باند شبکه را کاهش می‌دهند و بسیاری از اوقات به تاخیر افتاده یا فراموش می‌شوند.

 

شبکه بی سیم به صورت کلی چگونه است؟

شبکه بی سیم انتخابی راحت و مقرون به صرفه برای اتصال خانگی است. با این حال، محدود کردن ارتباط برای تبلت، لپ‌تاپ و وسایل دیگر شاید بهترین گزینه باشد. خانه‌ای که تنها دارای شبکه بی‌سیم باشد ممکن است مسائل عملکرد، قابلیت اطمینان و ایمنی را به خاطر مسئله دسترسی آسان فدا کند. در واقع، این نوع خانه‌ها ممکن است در طول چند سال ارزش فروش خود را تا حدی از دست بدهند؛ چرا که خریداران خواستار مزایای یک زیرساخت شبکه سیمی خواهند بود.

 

شبکه سیمی

در یک شبکه سیمی، دستگاه‌ها از کابل اترنت استفاده می‌کنند تا از طریق روتر به یکدیگر و اینترنت متصل شوند. در این شبکه فاصله بین دستگاه‌ها به اندازه طول کابل‌ها محدود خواهد بود.

 

مزایای شبکه‌های سیمی

 

عملکرد و قابلیت اطمینان بی‌نظیر

اگرچه سرعت شبکه بی‌سیم در طول سالیان بسیار افزایش داشته است؛ اما اتصال اترنت سیمی هنوز هم سریعتر از آنهاست. در واقع اگر خانه شما دارای کابل Cat 6A باشد، اتصال شما می تواند تا سرعت ۱۰ Gb/s ارائه دهد. این سرعت برای آن دسته از افراد بسیار ایده آل است که می‌خواهند ویدیوهای HD یا UHD 4K از شبکه‌هایی مانند Hulu یا Netflix ببینند؛ و یا به صورت آنلاین بازی کنند؛ یا فایل‌های پرحجم انتقال دهند.

اگر ارتباطات شما از راه دور است؛ یا اینکه کسب و کار خانگی دارید، یک اتصال شبکه‌ای مطمئن با پهنای باند بالا بسیار ضروری است. مخصوصا اگر می‌خواهید کنفرانس‌های ویدیویی برگزار کنید؛ یا از طریق VPN به شبکه دسترسی داشته باشید. اتصال سیمی می‌تواند عملکردی عالی داشته باشد؛ که سیستم‌های بی‌سیم قادر به انجام آن نیستند.

 

ایمنی فوق‌العاده

سال‌هاست که سیستم‌های سیمی به عنوان گزینه‌ای ایمن‌تر نسبت به سیستم‌های بی سیم به حساب می‌آیند. اگرچه آنها هنوز هم در حال بهتر شدن هستند؛ اما هیچ جایگزینی برای امنیت شبکه‌های سیمی وجود ندارد. از آنجا که اطلاعات شخصی بسیار بیشتری در حال وارد شدن به دستگاه‌های اینترنتی است؛ و همچنین ابزارهای ضروری مرتبط با سلامت، مسائل مالی و اطلاعات خصوصی در حال افزایش هستند، در اختیار داشتن یک شبکه ایمن بسیار حیاتی خواهد بود.

 

انتقال نیرو از طریق کابل‌های اترنت

بسیاری از دستگاه‌های اینترنتی مانند نقطه‌های اتصال بی سیم، دوربین‌های امنیتی و نورپردازی LED قابلیت روشن شدن با کابل اترنت را دارند.

 

معایب شبکه‌های سیمی

 

فرآیند نصب

یک سیستم سیمی به برنامه‌ریزی دقیق نیاز دارد. در حالی که بسیاری از مردم می‌توانند شبکه‌های بی‌سیم را در خانه خود به آسانی و به سرعت انجام دهند. نصب کابل‌های اتصال می‌تواند بسیار چالش برانگیز و زمان‌بر باشد؛ و احتمالا به کمک یک متخصص نیاز خواهید داشت.

 

آیا سیستم سیمی برای شما مناسب است؟

اتصالات سیمی از لحاظ قابلیت اطمینان و عملکرد بسیار بهتر هستند. مخصوصا اگر محتوای ویدیویی پخش می‌کنید، از اینترنت در کامپیوتر خود استفاده کرده یا اینکه به صورت آنلاین بازی می‌کنید. همچنین آنها می‌توانند یک شبکه محلی خصوصی و پرسرعت را برای شما فراهم کنند؛ که برای اداره‌های خانگی، اشتراک فایل و پخش آنلاین بسیار ایده‌آل است. خانه‌های دارای شبکه سیمی به احتمال زیاد ارزش بیشتری خواهند داشت. از آنجا که اتصال سیمی در حال تبدیل شدن به یک ضرورت بوده و شبکه‌های اینترنتی یک ابزار استاندارد خانگی به حساب می‌آیند؛ داشتن یک زیرساخت سیمی قابل اتکاء و مطمئن به ارزش و مطلوب بودن هر خانه‌ای اضافه خواهد کرد.

 

زمان تصمیم‌گیری: شبکه بی سیم یا سیمی

وقتی حرف خانه خودتان در میان است؛ بهتر است که هر دوی این اتصالات را داشته باشید. سیستم‌های بی سیم و سیمی به شیوه‌ای موثر و کارآمد با یکدیگر کار می‌کنند؛ و بهترین عملکرد، راحتی، ایمنی و قابلیت اطمینان را چه در زمان حال و چه در آینده در اختیار شما قرار خواهند داد.