تکنولوژی دوربین های مدار بسته از زمان ابداعشان تاکنون دچار پیشرفت های سریع و گسترده ای شده است و به نظر می رسد که به رشد خود نیز ادامه خواهد داد. تکنولوزی پردازش تصویر که می خواهیم در این مقاله به آن بپردازیم فقط یکی از راه هایی است که در آن فن آوری به کمک جوامع، جهت رفاه بیشتر در زمینه سیستم های امنیتی شتافته است.
(Video Content Analytics یا به اختصار VCA به معنی تجزیه و تحلیل محتوای ویدئویی است که به توانایی دوربین در تجزیه و تحلیل خودکار تصاویر به منظور ثبت وقایع مختلف اشاره دارد. اساسا، این تکنولوژی وظیفه یک فرد اپراتور را انجام می دهد و می تواند در هر زمان سوژه های مختلف را شناسایی کند.
اپراتورهای دوربین های مدار بسته به صورت همزمان بر چندین مانیتور نظارت دارند. اگرچه بیشتر در مورد سوژه ای برای دنبال کردن در تصاویر آموزش داده می شوند، این افراد پس از تماشای یک یا چندین صفحه برای مثال به مدت ۲۰ دقیقه، دچار خستگی شده و از تمرکز آنها نیز کاسته می شود. به همین دلیل، ممکن است بسیاری از اپراتورها پس از گذشت چند ساعت فعالیت نظارتی به دلیل خستگی متوجه بسیاری از تغییرات در حال وقوع در تصاویر نشوند.
در اینجا تکنولوژی VCA به صاحبان سیستم های مداربسته این امکان را می دهد تا از طریق آن هشدارهای لازم را برای فعالیت هایی خاص فعال نمایند و به اپراتور نیز کمک کنند. اگر دوربین مداربسته یک وضعیت هشداری را شناسایی کند، اپراتور را مطلع ساخته تا اقدامات لازم را انجام دهد.

کاربردهای تکنولوژی VCA

تکنولوژی VCA می تواند به دلایل مختلفی مورد استفاده قرار گیرد، مسائلی که بسیاری از کسب و کارهای تجاری را درگیر خود نموده است. در زیر به برخی از موارد و قابلیت زیرمجموعه های تکنولوژی VCA و توضیح مختصری از هر کدام می پردازیم:

قابلیت تشخیص حرکت Motion Detection

همانطور که از نامش پیداست به معنی تشخیص حرکت می باشد. این قابلیت در سیستم های نظارتی می تواند حرکات سوژه ها را در تصویر از طریق بررسی تغییرات به وجود آمده در توالی تصاویر تشخیص دهد. این قابلیت در اکثر دوربین های مدار بسته آنالوگ و تحت شبکه موجود است.

قابلیت شمارش افراد People counting

با توجه به گسترش استفاده از دوربین های مداربسته در مراکز تجاری و اداری وجود قابلیتی که بتواند بر تردد افراد، مشتریان و نیز کارکنان نظارت داشته و آمار دقیقی از تعداد افراد وارد و خارج شونده ارائه کند کمک شایانی به نحوه مدیریت آن مرکز می کند.
بسیاری از تولید کنندگان دوربین های مداربسته ویژگی تشخیص حرکت را همزمان با شمارش افراد یا People counting استفاده می نمایند به این ترتیب دوربین ها می توانند تعداد افرادی را که در هر روز به ساختمان، پارک، محل کار و… داخل و یا از آن خارج می شوند در هر زمانی تشخیص دهند.

قابلیت تعقیب هوشمند (Smart Tracking)

از دیدگاه امنیتی، بسیاری از تولیدکنندگان شروع به توسعه نرم افزارهایی از جمله قابلیت تعقیب هوشمند کرده اند که می توانند حرکات مشکوک یا خاص را تعقیب کنند. همچنین از این قابلیت می توان برای ردیابی سایر اشیا و سوژه ها نیز استفاده نمود.

تشخیص عبور از خط (Line Crossing)

در این ویژگی می توان با کشیدن یک خط فرضی در نرم افزار دستگاه حرکت افراد یا اشیا را از این خط فرضی تشخیص داد. کاربرد قابلیت تشخیص عبور از خط در مکان هایی است که حساسیت بالایی برای تردد افراد در آن وجود دارد و صرفا برای افراد مشخصی مجاز است.

تشخیص چهره افراد (Face Detection)

همانطور که از نامش پیداست با استفاده از پارامترهای تعیین شده در نرم افزار میتواند اجزای صورت افراد را از روی الگوهای تشخیص دو چشم دو ابرو خطوط لب و بینی شناسایی کند

 


فروشگاه سیستمهای حفاظتی و نظارتی


[list icon=”momizat-icon-bullhorn” ]کلیـک کـنید و به کـانال مجلـه در تلگــرام بپیـوندید[/list]