دوربین مداربسته

 

پیش‌بینی‌ های جسورانه در مورد خانه‌ های هوشمند تا حدودی ساده است. در حال حاضر فناوری‌ های چشمگیر بسیاری وجود دارند که می‌ توانیم به آنها نگاهی بیندازیم. هوش مصنوعی، ربات‌ها و ماشین‌های لباسشویی مدرن، از آن جمله است.
ما مدتی است که مشغول تحقیق در مورد چیزهایی بوده‌ایم که شرکت‌ها و تحلیل‌گران پژوهشی برای خانه‌ هوشمند در آینده پیش‌بینی می‌کنند و مطالب اضافی را حذف کرده‌ایم؛ تا جدول زمانی خودمان را برای سال‌های ۲۰۲۰، ۲۰۳۰، ۲۰۴۰ و حتی ۲۱۰۰ بسازیم. زمانی که همه ما به احتمال زیاد به صورت دائمی در یک واقعیت مجازی بهشت‌گونه خواهیم بود.

این چیزی است که متخصصین انتظار آمدن آن را دارند؛ و همچنین چیزی که ما آن را پیش بینی می‌کنیم. از ربات‌های هم‌صحبت گرفته تا واقعیت‌های افزوده دنیای اجتماعی که در خانه‌های اشتراکی به وجود می‌آیند. بعضی از تغییرات خانه‌های هوشمند درونی هستند (متصل کردن همه دستگاه‌های موجود)؛ و بعضی از آنها بیرونی هستند (مانند سنسورها و پنل‌های انرژی که بخشی از خود خانه هستند.).

شما هم آنچه را که برای آینده خانه هوشمند پیش‌بینی می‌کنید با ما در میان بگذارید؛ و همچنین به ما بگویید کدام ایده شما را به وجد می‌آورد.

 

در سال ۲۰۲۰ همه چیزها به همدیگر متصل هستند

این نکته کاملا بدیهی است. اکنون Samsung جلو آمده و می‌گوید که همه دستگاه‌های این شرکت تا سال ۲۰۲۰ “هوشمند” و جزو “اینترنت اشیاء” خواهند بود. در واقع سامسونگ این نکته را تنها بازگو کرد. چرا که چندین سال قبل هم هدف همین بود و همچنین در نمایشگاه CES انتظار می‌رفت که LG، Sony و بقیه شرکت‌ها هم به دنبال چنین چیزی باشند.

در عرض دو سال، تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که ما چیزی حدود ۲۰٫۴ میلیارد وسیله متصل در دنیا داشته باشیم؛ و ۱۲٫۸ میلیارد عدد از آنها تنها مربوط به خانه‌ها خواهد بود. هم اکنون در سال ۲۰۱۸، ما چیزهایی مانند توالت‌های متصل، مایکروویوهای متصل و ماشین‌های متصل می‌بینیم. بنابراین رسیدن به چنین چیزی برای آینده خانه هوشمند چندان دور از ذهن نیست.

اتصال وایفای تنها چیزی نیست که در این بین مطرح است. Jupiter Research پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۲۰ از هر ۱۰ خانه یکی دارای “ربات‌های خانه‌دار” خواهد بود؛ که این عدد در سال گذشته ۱ در ۲۵ بود. اینها شامل ربات‌های اجتماعی مانند Jibo و ربات جدید LG به نام CLOi خواهند بود که کارهای خدماتی، خرید و حمل کردن اجناس را انجام می‌دهند؛ و همچنین ربات‌های مربوط به مسائل بهداشتی را هم نمی‌توان نادیده گرفت.

 

سال ۲۰۳۰ و زندگی مشترک

با رفتن به سال ۲۰۳۰، متخصصین پیش‌بینی می‌کنند که جمعیت کره زمین به ۸٫۵ میلیارد نفر خواهد رسید. ما با مسئولین آزمایشگاه Space 10 از شرکت Ikea صحبت کردیم؛ و او به ما گفت که زندگی مشترک یکی از مهم‌ترین نواحی تمرکز برای آزمایشگاه‌های نوآوری و همچنین هوش مصنوعی است. در واقع آینده خانه هوشمند ایرانیان نوید زندگی اشتراکی عجیبی را می‌دهد.

زندگی مشترک می‌تواند جوابی برای دو مشکل بزرگ در آینده باشد: جمعیت زیاد شهرها و تنهایی. به عنوان بخشی از پروژه “خانه مشترک در سال ۲۰۳۰″، که شامل یک تحقیق آنلاین هم می‌شود. Space 10 از دانشجویان دانشگاه Central Saint Martin درخواست کرد تا طرح‌هایی را از فضای زندگی مشترک در لندن ۱۲ سال آینده آماده کنند.

یکی از آنها با نام زندگی شبکه‌ای دارای “دستگاه‌های سکونت خصوصی” است؛ که می‌توانند در شهر جابه‌جا شوند؛ و مردم را از دست رفت و آمدهای کاری خسته‌کننده راحت کنند. یکی دیگر از مفهوم‌های فناورانه‌تر با نام CommunicARe (ترکیب کلمات ارتباطات و واقعیت افزوده)، معاشرت در فضای زندگی اشتراکی را در اولویت قرار می‌دهد؛ که با استفاده از واقعیت افزوده به دست می‌آید؛ تا سلامت روانی شهروندان تامین شود.

 

 

سال ۲۰۴۰ و ربات‌ها

یک خبر ترسناک در مورد ربات‌ها بخوانید؛ و به احتمال زیاد نام ربات‌ها را در سال ۲۰۴۰ خواهید دید. می‌توانیم بگوییم که ماشین‌های ظرفشویی مانند ربات‌ها کار می‌کنند. اما اگر بخواهیم در مورد زمان دقیق تاخت و تاز ربات‌ها حرف بزنیم. کارهایی مانند دزدیدن صدها هزار شغل، نوشتن همه کدهای نرم افزاری و حتی تولید مثلی بیشتر از انسان‌ها به نظر می‌رسد که سال ۲۰۴۰ همان موقع باشد.

ربات‌ها مسئله بزرگ دیگری بودند که در CES 2018 مطرح شد؛ و همه شرکت‌ها از LG گرفته تا Honda مفهوم‌های جالبی را به نمایش گذاشتند. جالب‌ترین وجهه پیشنهادی برای خانه‌های هوشمند که ارتباط مناسبی را میان طرح‌های اجتماعی و انسان‌گونه برقرار می‌کند؛ و همچنین یک طراحی بسیار مفید و هدف‌مند به حساب می‌آید. ما هم‌اکنون نیز می‌توانیم از ربات‌هایی استفاده کنیم که لباس‌ها را تا می‌کنند؛ اما فقط یک جاروبرقی رباتیک را بر روی فرش خود قرار دهید تا بفهمید که ما چندین دهه با آنچه که واقعا می‌خواهیم فاصله داریم.

 

سال ۲۱۰۰ و خانه‌های زیست‌گرا در آینده

آینده خانه هوشمند در سال ۲۱۰۰ آخرین بخش این مقاله است. بیایید دوباره به سراغ Samsung برویم، شرکتی که هیچ ابایی از ایده‌های جنون‌آمیز ندارد. همان‌طور که پروژه‌های C-Labs AR و اتصالات شخصی این نکته را تایید کرده‌اند. گزارش‌های این شرکت با عنوان “چیزهای هوشمند آینده برای زندگی کردن” مطالب بسیار جالبی را در مورد اینکه زندگی در ۱۰۰ سال آینده به چه صورت می‌تواند باشد ارائه می‌دهند.

زمانی که حرف از تجهیزات خانه‌ هوشمند در میان است؛ بزرگ‌ترین تغییر می‌تواند این باشد که چگونه و کجا خانه‌های خودمان را می‌سازیم. ایده‌های موجود شامل خانه‌های پایدار و دارای محرک‌های سنسوری است؛ که چیزهایی مانند پنل‌های خورشیدی، توربین‌های بادی و صفحه‌های پیزو را در خودشان دارند و به چندین نرم افزار متصل هستند. مبلمان و خانه‌افزارهای سفارشی که به صورت پرینت سه‌بعدی ساخته شده‌اند می‌توانند در اختیار مستاجران قرار گیرند. همچنین ایده Matalan را در مورد خانه‌هایی ببینید که خود را تزئین می‌کنند.

در نهایت، این گزارش پیش‌بینی می‌کند که با میزان در حال کاهش فضای شهری، ما در آینده برخی چیزها را افزایش خواهیم داد (به شکل آسمان‌خراش‌های بسیار بزرگ)؛ و برخی چیزهای دیگر را کاهش خواهیم داد (با ساختن خانه‌های موجود بر روی آب که می‌توان نیروی مورد نیاز آنها را از موج‌ها به دست آورد.). به امید دیدار در چنین جایی!